Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

tiistai 15. marraskuuta 2011

Syklaamin mysteerinen elämä

Jostakin kumman syystä en koskaan opi tiettyjä asioita. En tiedä montako syklaamia olen ostanut, kantanut kotiin, pistänyt olohuoneen pöydälle ja napsauttanut sekuntikellon käyntiin. Eipä ole montaa sekuntia, ainakaan ei montaa päivää, kulunut niin kukkaset hakeutuvat pöydän pintaan ja lehdet seuraavat perässä. Amppeli olisi loistava paikka noille siinä vaiheessa, elleivät olisi niin hurjan masentavan näköisiä noin muuten.
Taas kerran sorruin siis syklaamiin, ne kun ovat sellaisia jouluisia kukkasia. Ehdin jopa kertaalleen kastelemaan, en antanut kuivua kokonaan. Kuitenkin näin aika äkkiä katastrofin merkit ilmassa. Pikkuhiljaa maan vetovoima teki tehtävänsä ja kerran niin kaunis kukkanen katosi alta aikayksikön.
Luultavasti noita ei ole tarkoitettu sisätiloihin? Ei ainakaan minun kotiini. Tosin, jos olen ihan rehellinen, harvat kukkaset täällä viihtyvät. Perhoskämmekät ovat olleet kilttejä ja suostuneet kukkimaan uudestaan. Eivät ehkä ihan yhtä loistokkaasti ja runsaasti kuin kaupasta tullessaan, mutta kukkivat kuitenkin! Paavalinkukat siirtyivät mummolasta minulle ja ne olen onnistunut pitämään hengissä, ne jopa kukkivat säännöllisesti. Olenkin tullut siihen tulokseen että niiden kanssa ei voi epäonnistua.
Ihailin äidin ja ystäväni luona upeita joulukaktuksia. Minun joulukaktukseni nakerreltiin mullan tasolle, nyt siinä sentään on muutamia uusia lehtiä. Eli meillä eivät kaktuksetkaan viihdy. Onneksi saa kaupasta uusia kukkasia, ne sitten ovat kauniita edes muutaman sekunnin ajan.

Oletteko muuten huomanneet että MTV3kin alkaa herätä tähän jouluun? Ratkaisijan kahdessa viimeisimmissä jaksossa oltiin joulutunnelmissa ja huomenna kuulema Klikkaa muokin on joulufiiliksissä. Hyvä etten ole ainut!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...