Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

torstai 24. marraskuuta 2011

Vimma iski

Joulu tulee, olen selvästikin ihan valmis. Siis siihen että joulu on tulossa. Eilen kilahti. Tyhjensin kaapin hyllyn, siirsin tavarat siltä hyllyltä toiseen kaappiin, josta siirsin ne tavarat sille tyhjennetylle hyllylle. Ja tietysti pyyhittiin ja jynssättiin siinä sivussa. Tästähän saa nyt sellaisen käsityksen että kaikki muut paikat meillä kiiltävät viimeisen päälle. Ei suinkaan. Minun joulusiivous on aina tällaista. Vuoden mittaan laiminlyöty siivoaminen yritetään korjata viikon tehopyrähdyksellä. Ja silloin ilman muuta kannattaa aloittaa jollakin tällaisella ihan täyspäisellä projektilla kuin keittönlaatikot.

Marttojen ohjeista olen joskus lukenut ettei kannata siivota kaappeja jouluksi, ellei aio viettää joulua kaapissa. Se kai ole trendikästä nykyään? Mennä kaappiin? Eikö sieltä kuulu tulla ulos? No, en ole missään tapauksessa aikonut viettää jouluani laatikossa. Tai pääsiäistä, tai mitään muutakaan juhlapyhää. En edes arkipäivää. Meidän kaapeissamme ja laatikoissamme on ihan liian ahdasta. Mutta olen iloinen että nuo tuli pestyä. Nyt tuntuu siltä että ihan oikeasti joulu on tulossa, olen saanut hepulin ja siivonnut jonkun aivan mielipuolisen, mitättömän nurkan kodistamme.

Toki tuo laatikoiden putsaus tuli ihan tarpeeseen, sen verran oli taas kertynyt pölyä ym hiukkasta pohjille. Ja tulipahan inventoitua siinä sivussa mitä siellä laatikoissa oikein on. Kaikenlaista voin todeta. Ja nyt huomattavasti vähemmän.

Olen jopa ostanut uusia puhdistusaineita ja rättejä tänne kotiin, joten olen selvästi jo innostunut joulusiivousajatuksesta. Kunhan on sitä ylimääräistä aikaa. Noista siivoamiseen tarkoitetuista erinäisistä hajustetuista ja väritetyistä litkuista muuten tuli mieleeni: Kukakohan ensimmäisenä tuo markkinoille joulusiivoamiseen tarkoitetut erikoislitkut: Piparkakun tuoksuinen uuninpuhdistusaine, kuusen tuoksuisen lattiapuhdisteen, hyasintille tuoksuvaa wc-ankkaa ja niin edelleen. Olisi ihan taattu myyntimenestys kun minä pääsisin kauppaan! Ja pakkauksen kylkeen tietysti sitten kivoja jouluisia kuvia.Ja voisihan sitä loppuvuodeksi olla talvinen yleispesuneste.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...