Olen pyrkinyt manaamaan tällä aavetarinalla esiin erään aatteen hengen,
joka ei saa suututtaa lukijoitani
sen enempää itseensä, toisiinsa, jouluun kuin minuunkaan.

Kummitelkoon se lempeästi heidän kotonaan,
älköön kukaan sitä karkottako.


Uskollinen ystävänne ja palvelijanne,

C.D.


Joulukuussa 1843.

maanantai 10. elokuuta 2015

Kirja 25: Dora Bruder

Kirjastossa ei oikein ollut äänikirjoja.

Tai olihan niitä, montakin, mutta ei oikein mitään mikä inspiroi minua. Siispä tartuin sokkona Patrick Modianon Dora Bruder äänikirjaan. Modiano on voittanut kirjallisuuden Nobelin. Täytyy tunnustaa että tämän ainoan kirjan perusteella en oikein ymmärrä miksi.

Dora Bruder oli todellinen henkilö ja Modriano yrittää selvittää mitä hänelle tapahtui. Minä en oikein ikinä päässyt perille siitä miksi minun piti kuulla kadunnimeä kadunnimen jälkeen. Tarina jäi minusta latteaksi ja mitäänsanomattomaksi. Eikä loppujen lopuksi Doran elämästä saanut kovinkaan paljoa irti.

Olen joskus aiemminkin todennut että suuria palkintoja saaneet kirjailijat eivät välttämättä ole minun juttuni, minä kun mielläni luen tarinaa johon jään koukkuun. Doran tarina on taatusti koskettava, mutta kuten totesin, en oikein saanut siitä kiinni.

Mutta muutamat kohdat sain taas Helmet haasteesta kuitattua:

Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin
Täysin tuntematon kirjailija minulle ja etäiseksi kyllä jääkin. Toinen kirja odottaa yöpäöydällä (nobelisti kun on) mutta voi olla etten edes tartu siihen

Vuonna 2015 julkaistu kirja 
Tämä ei pidä paikkaansa, mutta äänikirjana tämä oli uutuus kirjastossa, joten kuittaan tämän kohdan tällä, oletusarvoisesti luen vielä jonkun oikeasti tänä vuonna ilmestyneen. 

Kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat Suomen ulkopuolelle
Ranskalaisille kaduille tämä sijoittuu, se on aivan selvä asia.

Kirja, joka on voittanut merkittävän kirjallisuuspalkinnon, esim. Finlandia-palkinnon
Kirjahan ei itsessään ole voittanut, vaan kirjailija, mutta kaipa Nobelin palkinto on merkittävä. 

Tositapahtumiin pohjautuva kirja
Otteita pöytäkirjoista ja koulun oppilaslistoista, tositapahtumiin todellakin pohjautuu. Tylsää, mutta totta. 
Kuva: Wikipedia






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...